Jak se bránit „šmejdům“

Jak se bránit „šmejdům“

Když se řekne podomní prodejce, jistě si každý vybaví slušně oblečeného pána v kravatě či dámu v kostýmu, kteří s úsměvem na rtech nabízejí výhodnější ceny za plyn či elektřinu, telefonní tarify, pojištění či spoření, potravinové doplňky, vysavače a nespočet dalších produktů. Uvedené výrobky zpravidla „už řadu let používají jejich babičky“ a jsou s nimi spokojeny. Mezi řečí nezapomenou pochválit vaše vybavení domácnosti - světe div se, ale téměř každý podomní prodejce má stejný vkus jako vy, obdivuje vaše fotografie a obrazy, dokonce má stejně staré děti nebo vnoučata, někteří dokonce byli v létě na dovolené na tom samém místě jako vy - určitě jste se tam museli potkat, jen o tom nevíte! Tak proč si nic nekoupit od tak milého člověka, který navíc nabízí produkty, jež s úspěchem používá půlka jeho rodiny, a přinesl je za vámi až do domu... A má s vámi přece tolik společného... Všechny výše uvedené větičky jsou ve skutečnosti velmi dobře promyšlené psychologické taktiky a nabízené produkty pro vás zpravidla vůbec výhodné nejsou. V tom nejhorším případě se jedná dokonce pouze o prachobyčejné zloděje, kteří vás mohou v nestřežené chvíli okrást. 

Jak se podomním prodejcům či lidem se za ně vydávajícím bránit?

  • Pokud možno nepouštějte neznámé lidi vůbec do bytu!
  • Zejména pro starší lidi je vhodnější pouštět si do bytu někoho pouze v případě, je-li přítomen někdo další z rodiny.
  • Když už je do bytu pustíte, nenechejte je o samotě např. ve vedlejší místnosti!
  • Nepodléhejte prvnímu dojmu. Prodávající schválně usilují o to, aby na první dojem působili příjemně, nevypovídá to však o jejich poctivosti či o kvalitě jejich výrobků.
  • Vždy si přeberte všechny dokumenty, které vám obchodní zástupce přináší, a vždy si vyžádejte jeho kontakt.
  • Nikdy nic na místě nepodepisujte!
  • Nenechte se zmást odkazováním na „autority“, zejména z oblasti zdravotnictví, mohou být smyšlené. Prodejci dobře vědí, že na místě zpravidla nemáte možnost si informace ověřit.
  • Nejste-li si jisti, co vám prodejce nabízí, řekněte mu, že se musíte poradit s někým z rodiny, a pošlete ho pryč.
  • Neposkytujte prodejcům žádné kontakty na své další známé, byť vám prodejci budou manipulativně tvrdit, že je tím připravujete o velmi výhodné nabídky...
  • V případě nejasností kontaktujte zákaznickou linku prodejce, v případě vážnějších podezření věc nahlaste na policii.

Věty, které by Vám nikdy profesionální prodejce říci neměl:

  • „Nemám čas, čekají mě další schůzky, smlouvu musíte podepsat teď hned.“ Z této věty je cítit evidentní psychický nátlak.
  • „Ukažte mi své současné vyúčtování elektřiny, smlouvu s dodavatelem...“ Nikdo z podomních prodejců nemá právo po Vás tyto dokumenty chtít.
  • „Změnili jsme podmínky, musíte podepsat novou smlouvu.“ Ve skutečnosti o této změně informují dodavatelé vždy písemně.
  • „Tohle podepište jen pro informaci, k ničemu vás to nezavazuje.“ Pamatujte, že každý podpis k něčemu zavazuje!
  • „Váš dodavatel zkrachoval, musíte podepsat novou smlouvu, jinak budete odpojeni od energie!“ Krach dodavatele neznamená odpojení od energie.
  • „Líbí se vám představa, že za 25 let dostanete půl milionu korun?“ apod. Opět případ psychické manipulace. Čím vícekrát spotřebitel vyjádří souhlas, tím složitější pak pro něj je říci ne na závěrečnou nabídku. Prodejci proto někdy „sbírají ano“ i u odpovědí na poměrně banální otázky, nejlépe naplněné emocemi. Na tyto otázky tedy neodpovídáme jen jednoslovným souhlasem, lépe je rovnou sdělit i své námitky a možné problémy.